„Опасно ли е да сме различни” в читалище „Съгласие”

???????????????????????????????В четвъртък, 3 декември, в Синия салон на читалище „Съгласие”, се състоя първата за творческия сезон дискусия на „Клуб Млад журналист”, която търсеше отговорите на въпроса „Опасно ли е да сме различни?”.

Аудиторията, сред която по традиция доминираха ученици от Математическа гимназия „Атанас Радев”, подкрепени от техни връстници от Гимназията с преподаване на чужди езици „Васил Карагьозов” и Гимназия „Васил Левски”, бе участвала директно в избора на темата, и това отвори „вратата” за дълъг и интересен разговор за различието.

В един типичен за дискусия калейдоскоп, се завъртяха темите за различието в културите на етносите в България и държавите по света, което отведе и до страната на вишните и на изгряващото слънце, където да гледаш своя събеседник в очите е знак на неуважение. Точно обратното е на стария континент, а и не само на него.

Естетическите революции, и по-скоро техните литературни измерения в нашата изящна словесност, също станаха част от дискусията, на която се припомни бунта на кръга ”Мисъл” срещу поетиката на Иван  Вазов. И поредицата от други естетически бунтове в българската литература – символистите, а после и опозицията на Атанас Далчев срещу тяхната поетика.

Всяко литературно направление търси място под слънцето, бунтувайки се срещу предходните, използвайки понякога и драстични форми на изява, бе споделено по време на дискусията на клуб „Млад журналист”, който от три години е и място за творческо писане на гимназистите в Ямбол.

Учениците показаха изненадваща дори, толерантност към ромския етнос в България, както и към други религии и народи, считайки, че българските медии изкуствено придават злокобност на тези групи от хора. Човещината е отправната точка, тя е изначалното у всеки от нас, с което трябва да тръгнем към непознатата култура, религия, етнос, народ, а не да посрещаме всичко и всеки на нож, споделиха гимназистите.

В хода на дискусията стана ясно, че техните разсъждения по тази тема са априорни, тъй като само един-двама от участвалите в разговора са имали срещи на живо с други етноси, с други култури, с други религии. Не липсваха обаче и тийнейджъри, които още в детските ги години са общували с деца от циганския етнос, например, и те бяха категорични в мнението си за липсата на конфликти при това общуване.

Дискусията бе разнопосочна, част от участвалите искаха да се навлезе в проблемите на „аз и другите”, в чувството за опасност, ако не бъдат разбрани, когато изявят себе си в среда на връстници. В някои класове има проблеми между тези, които натискат в учението, и други, за които това не е нормална ситуация, а просто зубарство. И те подлагали на присмех тия, които опитват да навлязат в човешкото познание за света.

About the Author :

Leave a reply