Ново заглавие в репертоара на ДТ „Невена Коканова“ – „Магьосницата от долната земя”

Ямбол, 27.02.2020 г.

И в началото на този театрален сезон, Драматичен театър „Невена Коканова“ остава верен на репертоарната си политика и обръща своето внимание към детската драматургия отваряйки врати към невероятния свят на приказките.

„Магьосницата от долната земя“ от Панчо Панчев пренася малките зрители в света на вълшебното, с подсказване от Братя Грим и тяхната „Баба Хола“. Новият спектакъл на ДТ „Невена Коканова“ е една завладяваща, вълшебна история, в която трудолюбието и състраданието са възнаградени, а мързелът и егоцентричността наказани . Две сестри следват мистериозния път през кладенеца в царството на Баба Хола. За едната той носи злато, а за другата – лош късмет, като награда за постъпките им. Разказът довежда децата в долната земя, където маргаритката и крушата говорят, а вълшебникът Мокрьо върши своите чудеса. Магическа, прекрасна, завладяваща приказка, изпълнена със забавни диалози, танци и песни.

Майсторът на детската драматургия Панчо Панчев, който преди няколко месеца напусна този свят, със своите пиеси винаги е казвал, че „доброто винаги е по-силно от злото”. Така е и в новото представление на ДТ „Невена Коканова”, чиято премиера е в петък 28 февруари от 09:30 ч. в ДГ „Червената шапчица“.

Режисьор е Атанас Жеков, сценограф – Ванина Цандева, костюмите са на Александрина Игнатова. За музиката на песните е поканен Пламен Мирчев /Мирона/, а текстът е написан от Волен Митев. В ролите малките зрители ще се срещнат с Цветелина Кънева, Даниела Райчевска, Капка Валентинова и Георги Ружичка.

 

About the Author :

1 Comment to “Ново заглавие в репертоара на ДТ „Невена Коканова“ – „Магьосницата от долната земя””
  • Атанас Атанасов
    February 28, 2020 - Reply

    ПЛАГИАТСТВО И ЗЛОУПОТРЕБА С АВТОРСКИ ПРАВА
    ________________________________
    Гр. дело № 56/2017 г. на Окръжен съд – Ямбол
    Цитат от решението на съда във връзка със свидетелските показания на Волен Митев:
    “Волен Митев /работи, като актьор в ответния театър/ заявява, че всички детски пиеси, които се играят в ямболския театър в момента, са по негови текстове на песните, с изключение на една. В постановката „Бременските музиканти“ текстовете на песните също са негови. Сочи, че постановката „Бременските музиканти“ се играе отпреди 3-4 години, като откакто се играе, песните, които са включени в спектакъла, са по негови текстове. По принцип при започване на репетиционен период, директорът му възлагал да напише текстовете на песните. В конкретния случай, за да не се губи репетиционно време, е възможно да са започнали репетиции и по други текстове, но при премиерата и след това, т.е. винаги когато е имало публика, текстовете на песните, по които се играе съответната постановка, са негови, в т.ч. и постановката „Бременските музиканти“. В конкретния случай, първо била създадена музиката за песните от Пламен Мирчев-Мирона, имало и някакъв текст на тези песни, като свидетеля спазвал стихотворната стъпка, за да се впише в музиката, в ритмиката. Заявява, че не знае чии са текстовете, за които споменал, че е имало към музиката, композирана от Пламен Мирчев-Мирона и не знае как са попаднали при него. Сочи, че колегите му репетирали по тези текстове, докато той напише неговите. Няма спомен кой предоставил текста на пиесата „Бременските музиканти“, но работел с режисьора Атанас Жеков-Кроко и най-вероятно той е предоставил текста на пиесата – той водел репетициите от началото до края, без да бъде сменян. Песните били 4-5, но не може да посочи кога точно ги е написал всичките. Възможно било да са играли предпремиерно репетиция с публика, преди неговите текстове за песните да са били готови. Известно му е, че в интернет съществува видеозапис на „Бременските музиканти“ – пълен или частичен, но не го е гледал и не може да отговори дали в клипа са негови песни или не. За песните, чиито текстове е написал, не получава възнаграждение, прави го на доброволни начала. Заявява, че продължават да играят постановката „Бременските музиканти“, не знае да е свалена.”
    Цитат от решение по гр. дело №35/2018 г. на Апелативен съд – Бургас:
    “…В подкрепа на горния извод са и показанията на свидетеля Волен Митев, който заявява, че текстовете на песните в постановката „Бременските музиканти“ са негови откакто се играе пред публика. Но и още: „В конкретния случай, да не се губи репетиционно време, тъй като е възможно да има и танци, е възможно да са започнали репетиции и по други текстове… В конкретния случай първо беше създадена музиката за песните от Пламен Мирчев-Мирона. Имаше някакъв текст за тези песни… Не зная чии са текстовете, за които споменах, че е имало към музиката, композирана от Пламен Мирчев-Мирона. Текстовете не знам как са попаднали при мен, нямам никаква идея, аз съм актьор. Колегите репетираха по тези текстове, докато аз напиша моите. Нямам спомен кой предостави текста на пиесата „Бременските музиканти“… Те са четири или пет песни, аз започвам да пиша по една, съответно героите, които участват започват да репетират по написаната от мен песен. Кога точно съм написал всички писни, не мога да отговоря. Не мога да отговоря колко време се е репетирало по другите текстове. …Песните се записват предварително и по време на спектакъл се пускат на запис, а не се изпълняват на живо. … Възможно е да сме играли предпремиерно репетиция с публика, преди моите текстове за песните да са били готови. Известно ми е, че в интернет съществува видеозапис на „Бременските музиканти“ – пълен или частичен… аз не съм гледал. Видях, когато колегите с модерните телефони започнаха да го гледат и да се разпознават… Не си спомням кога точно изгледах клипа. … не съм аз въвел този клип в интернет. … Не мога да отговоря дали в клипа бяха моите песни или не. …Не мога да кажа коя година създадох текстовете. …Не съм виждал сайта на театъра. Пак по същия начин, някой гледаше сайта на театъра и аз погледнах“.
    От така цитираните показания, преценени и в светлината на показанията на други свидетели, следва изводът, че в началото постановката на пиесата „Бременските музиканти“ на Драматичен театър – Ямбол е репетирана с песни с различен текст от написания по-късно от Волен Митев. Освен на репетиции, с тези чужди текстове на песните, постановката е играна предпремиерно и пред публика. В интернет и по-специално в сайта на театъра /и в YouTube/ е съществувал видеозапис на постановката, частично като клип, в който артистите на Драматичен театър “Невена Коканова” – Ямбол са се разпознали и в който част от текстовете на песните не са били на Волен Митев, а на Юлиян Слабаков. Очевидно е, че показанията на свидетеля Волен Митев се характеризират с витиеватост, уклончивост, отказ за навлизане в конкретика, която да е във вреда на театъра, в който той работи. Но в стремежа си да не попадне в хипотезата на лъжесвидетелство, той дава достатъчно, макар и на места индиректно, данни за представен от ответния театър рекламен видеоклип в сайта на театъра на представление пред публика на постановката „Бременските музиканти“, в който са се изпълнявали песни с чужд текст, различен от създадения от него.”
    _____________________
    Малък пример за това как се създават текстове на песни в Драматичен театър “Невена Коканова” – Ямбол:
    Вземат се римите от оригиналните текстове, примерно за песента на магарето от пиесата “Бременските музиканти”:

    “Избяга Марко сам във тъмна нощ,
    без стар другар, без дълъг остър нож.
    Най-после спря в крайпътен ресторант.
    – Реших ще стана музикант!”

    Римите остават същите, а текстът, който Волен Митев написва е леко видоизменен и звучи така:

    “Реших да бягам аз във тъмна нощ,
    че господарят точи остър нож.
    Дали певец да стана в ресторант
    или да стана музикант?”

Leave a Reply to Атанас Атанасов Cancel reply