Нетрадиционно представяне на Есенния салон на ямболските художници

DSC01285Началото на традиционния Есенен салон в галерия „Кирил Кръстев“ в Ямбол тази година бе поставено на 25 октомври, но по по-различен начин – под формата на вернисаж. Без откривания и помпозни речи, в непринудена атмосфера, в по-голям времеви интервал – в случая от 16 до 20 часа, публиката имаше възможност да се наслади на творбите и да разговаря с техните създатели. Художниците, които представят свои работи, са: Деляна Узунова, Атанас Караманов, Петър Тепсизов, Коста Стоянов, Йордан Трифонов, Петър Попов, Румен Малчев, Калин Ангелов – оранжева нива, Ина Трифонова, Боряна Чапърова, Кольо Костов, Дияна Йорданова, Мария Христова-Баракова, Павлина Сърбова, Инджов, Панайот Янков, Дончо Донев, Цветан Казанджиев.

Есенният салон показва какво са сътворили през последното лято традиционни ямболски художници, сподели председателят групата на Ямболските художници Петър Тепсизов. Самият той участва с платно, носещо много ямболска атмосфера – кът от парка с поглед към розариума, рисувано преди месеци. „Отражението на Тунджа“ на Дончо Донев е другата картина с много местно излъчване.

DSC01290Андон Балахуров се представя с две икони. Едната е свързан триптих от малки икони на Св. Георги, Св. Йоан Рилски и Св. Димитър. Втората е на Богородица, като начинът на обковаването й в посребрени орнаменти е характерно за чудотворните икони – така са третирани не само българските, но особено руските и грузинскитеикони, пояснява той. Допълва, че първо се работи с глина, гипс и след като орнаментиката се измоделира, се вадят калъпи, прилага се техниката галванопластика и накрая се посребрява или полага мед – така се постига ефектът на състаряване на материала. Андон Балахуров споделя, че от доста време се занимава с изработването на икони, преди това е правил пластики, медали, ордени, плакети, но последно време работи все по-малко.  Негови работи могат да бъдат намерени и купени DSC01293единствено в криптата на „Св. Александър Невски“ в София и рядко в Ямбол, при епизодичното му участие в подобни изложби.

Петър Попов е авторът на единствената малка скулптура в изложбата – „Риба“. Направена е от сианид. Камъкът сам подсказва какво ще излезе от него, споделя творецът. От един и същи камък са се получили две парчета – от другото „е излязла“ птица, която ще бъде показана на предстоящата изложба в галерия „Ж. Папазов“.

При Мария Христова-Баракова текстилът винаги намира място в картините й, вероятно защото самата тя е завършила специалност текстил. Творбите и DSC01294представляват колаж от акрил или маслени бои и рисувана коприна, но направено по такъв начин, че текстилните парчета понякога са съвсем незабележими. Тя споделя, че повечето й самостоятелни изложби са на пана, ала тъкането е твърде трудоемко, а рисуването на коприна го носи в душата си. Рисуваните й дамски шалове са красотата, която може да бъде част от ежедневието ни, но и не само. „Ямбол е облагодетелстван от това, че сме малък град, с много  галерии и с художници, които са активни. Хората тук имат много възможности да наблюдават изкуство. Посещението в „Кирил Кръстев“ е безплатно, работещите наоколо биха могли в обедната си почивка да разпуснат сред красота и изкуство – ще намерят нещо, което да ги вдъхнови, да повиши настроението им“, е нейната подкана към ямболии.

DSC01296Ина Трифонова остава вярна на абстрактната живопис. Този път участва с две платна – техниката е мокро върху мокро, използвана е акварелна хартия, работила е със специални ветрилообразни четки с много тънък писец. „Целта е да се постигне лекота, аморфност на изображението. Това е една абстрактна, интуитивна живопис – без да се фокусираш върху реалистични образи и визуализация, без да се стремиш да наподобяваш реалността“, коментира самата художничка.

Абстрактни са и двете платна на баща й Йордан Трифонов – „Мома“ и „Видимото и невидимото“. Въпреки това той използва по-реалистични похвати – картините са на принципа на инсталацията – при снимка на образа, направена веднъж без и после със светкавица, картината е различна – променя се центърът на композицията, става пълното му изместване – все едно негативът става позитив.

Панайот Янков участва с натюрморти, Калин Ангелов с натюрморт от ваза с цветя и с пейзаж.

Есенният салон тази година показва разнообразие от творци, техните търсения и използването на различни техники, разнообразие, което си струва да бъде видяно!

                                                                                                                                                                                          Светлана Чамова

DSC01280 DSC01281 DSC01283 DSC01284 DSC01286 DSC01288 DSC01295 DSC01304 DSC01305DSC01301

About the Author :

Leave a reply