Кич и дарба под една стряха, или за Пролетния салон в Галерия „Кирил Кръстев”

P5052020Измина време от откриването на Пролетния салон в Художествена галерия „Кирил Кръстев”, организиран от Представителството на ямболските художници. Бях на откриването, но при такива прояви почти винаги има приказка с тоя автор, думи с другия, по нещо да споделите за „доброто старо време”  с третия, особено ако той е от генерацията, която сега преваля 70 лета.

Така  че подобни изложби, всъщност всички изложби, искат второ „виждане”. Така и направих този понеделник. Уви, потвърди се впечатлението ми от 22 април, когато председателят на СБХ-Ямбол Петър Тепсизов  елегантно и лапидарно  откри Пролетния салон. Въпреки че в изложбата гостуват автори и от Бургас и Елхово, тя е под възможностите на художниците в тези градове, както и под нивото на ямболските творци.

Не е проблемът, може би думата не е точната, ала поне за мен има проблем, в присъствието на различни почерци в Пролетния салон – в него участват 22 автори с 47 произведения. Бледото представяне на майсторите на боите, батика, стъклописа, иконата, се дължи, може би, на участието им ей така, между другото, в изложбата. Почти никой не е търсил и не е мислил КАКВО показва пред  публиката. Имам усещането, че при някои автори нещата са ставали на прима виста. Не при създаването , а при подбора на работите, с които ще се представят. Нещо останало из ъглите на ателието, нещо, върнато преди месеци от друга изложба, или нещо старо, извадено от „скрина”.

Разбира се, майсторски творби има – двете платна на Калин Ангелов, живописец, завърнал се в родния Ямбол след  дълго отсъствие, са класни, и са прави тия, които твърдят, че у Ангелов има доста от изяществото на импресионизма. Не съм сигурен дали пейзажите, с които Калин участва в Пролетния салон са нови, но и да не е така, те са точно на мястото си в подобен тип изложба. Като казвам, „подобен тип”, нямам предвид баналното пролетно разнежване, с което едва ли не трябва да са напоени творбите, опазил ме Бог.

Петър Тепсизов, председателят на ямболското СБХ, и сам го сподели при откриването на изложбата: ” Не съм гимназист и няма да правя съчинения за пролетта, но няма да скрия, че този е любимият ми сезон”.  Петър, естествено, имаше идеята за нещо съвсем различно – че в тази Галерия, носеща името на неординерния и неистов, в известна степен, наш съгражданин, Кирил Кръстев, е хубаво всеки да се разгърне, да експериментира, да предизвика  себе си, а и другите.

С  неща в убийственото русло на сецесиона, каквито за енти път показва Анастасия Крушкова, или с подобните работи , само че върху стъкло, на Петя Христова, може да се явиш в дефиле на гоблените някъде по селата, но не и в Ямбол, където помнят, и виждат платната на Джон Попов, на Жорж Папазов, на Зайо. Това ме отпрати и към ямболската поезия, там е все по-срамно, че се появяват нови и нови лирически книги от хора, които Добромир Тонев или Христо Карастоянов щяха тутакси да отпратят от редакциите в които работеха.

Подобно съжителство на кича, с творби на елегантно романтичната Дияна Йорданова, на опитващата да избяга от човешката самота Траяна Панайотова, на дълбоките багри на Боряна Чапърова, или на финия, дори когато рисува „ на крак” Цветан Казанджиев, е нелепо.

Да сме много е нещо, нормално за хорото, когато става дума за изкуство, професионалният танцьор не се хваща за този, който е решил, че подскачането е  хоро.

Времето е гадно за художниците –  почти никой не купува, дори община Ямбол, която иначе щедро пилее пари за глупости.  Медиите ги подминават непрестанно, или пък ги бутат на опашката, публиката липсва. Именно това обаче прави още по-важно ямболските художници да НЕ играят с всеки хоро. Сред тях има даровити хора, те са за друга писта.

Борислав Ненов

About the Author :

2 Comments to “Кич и дарба под една стряха, или за Пролетния салон в Галерия „Кирил Кръстев””
  • Иван
    March 8, 2017 - Reply

    Много добра статия! Браво, че някой най-накрая се осмели да нарече кича с истинското му име!

  • Stefka Peeva
    March 9, 2017 - Reply

    ами така е като в галериите работият хора, които не разбират от изкуство

Leave a Reply to Stefka Peeva Cancel reply