Арт-фестивал „Долината на Тунджа”, или мистериозните сдружения „Гайтани” и „Винаяка”

DSC09397Празник на град има много измерения. Едни искат да има дефиле на всички фолк диви, или, ако не на всички, да дойде поне и Милко Калайджиев. Други биха искали да видят и чуят рок група „Сигнал”, или „БТР”. Трети ще са най-доволни, ако курбанът на Свети Дух е много. Курбанът да е много, плюс фолк кралиците..Ако има чалъм и за тарга бира, още по-добре.

DSC09398Община Ямбол е с претенции обаче за европейска община. И наблъска толкова много културни прояви, че хората трудно можеха да се ориентират кое кога е. И какво е. В тая навалица, още по-лесно се пробутват и откровено безумни, и кичозни, изяви, каквато бе демонстрацията в парка на Сахаджи йога. Това мина под етикета на Проекта „Отворени пространства: Пробуждане”. В предните две години „Отворени пространства”, това може лесно да се провери, глътна над 500 000 лева. И логото бе „Долината на Тунджа – багри, ритми, танци”. Проектът се финансираше по Оперативна програма „Регионално развитие”, а тя се финансира от Европейския съюз. Парите обаче се „усвояват” от ямболски дейци. Затова и за ръководител на „Отворени пространства” тогава е писана Красимира Атанасова, която работи в община Ямбол. Въпреки че арт-проектът е за културата в Ямбол, местните творци ги нямаше почти никакви. За сметка на всевъзможни автори от близо и далеч. Нямащи никаква връзка, в огромната си част, с Ямбол.

DSC09401Завесата, плътно спусната от община Ямбол, относно разпределението на парите, и по какъв регламент се е участвало за този европейски проект, наречен коварно „Долината на „Тунджа…” не се вдига. Съорганизатор, заедно с общината, обаче има, и това е Сдружение „Гайтани”. Сдружение „Гайтани”, оказа се, има регистрация в Ямбол – в комплекс „Златен рог”. И има шеф, наречен Веска Ахмакова. Въпреки че питах и разпитвах фигури, работещи от десетилетия в ямболската култура, така и не можаха да ми кажат коя е Веска Ахмакова.

DSC09402Каква е, за да е съорганизатор на община Ямбол в европейски проект за култура, за който са отпуснати над половин милион лева? Все пак до нещо стигнах. То ме хвърли окончателно в оркестъра. Веска Ахмакова се оказа някогашна участничка в  фолклорен танцов състав „Перуника” към ямболския Младежки дом. И била нестинарка.

DSC09403Такова „съдружие” между община Ямбол и една непозната за хората на културата от града ни дама, е, меко казано, стъписващо. Та с този половин милион можеха да се финансират проекти на ямболски театрали, на художници, на музиканти, на фотографи, на историци, на етнолози. Само че трябва някой да обяви как се участва и къде се подават проектите за изложба, книга, спектакъл, концерт, сборник с фотографии за Ямбол – някогашният и днешният. В града ни има талантливи автори на художествена фотография, една тяхна изложба или сборник, щеше да бъде интересен културен факт.

DSC09404Ямболски културни проекти, а и факти, не са търсени. Или са търсени по начин, по който никой да не разбере какво може да се направи по проекта „Долината на Тунджа-багри, ритми, танци”.

А става дума именно за долината на Тунджа, а не за тази на Перловска река, или на Дунав. Или пък за кея на Варна. Тази година арт-фестивалът „Отворени пространства”, където възлова роля имала в предните две издания непознатата на никого Веска Ахмакова, се превърна в „Отворени пространства: Пробуждане”. И при „Пробуждането” ямболските творци бяха изключително малко. И пак не е ясно кога, къде, как е обявено, че местни автори могат да участват по този проект.

DSC09407Сдружение „Гайтани”, съответно  и шефът му, Ахмакова, вече ги няма…Но пък сега имаме гражданско дружество „Винаяка”. Община Ямбол и „Винаяка” са съорганизатори на тазгодишните „Отворени пространства”. Кой или кои точно са вътре в това гражданско дружество не може да се разбере. Има „сайт” в интернет, ала там няма имена, а нищо не значещи приказки за млади хора, които решили да осъществят идеите си. С колко пари, по какъв критерий – няма такава информация.

DSC09405Но пък видяхме нашествие на индийци в парка. Дали индийци, дали лъжеиндийци, тепърва ще се  разбере. И нерде ямболската култура, нерде сънародниците на Индира Ганди. Жителите на Ямбол нямат хал хабер за какво става дума. Някой опитва да ги релаксира чрез ръце – каквото дошло, само пари да не иска. Пари обаче има, и те няма да идват, за да се правят пресъмнителни дефилета на Индия в ямболския парк. И тук вероятно идеята на „стара” Европа е била да се даде малко въздух на местната култура. Както в „Долината на Тунджа – багри, танци, ритми” .  Долината пак бе на друга река, не на ямболската. Творец от мащаба на Теодосий Спасов мина под параграфа на „Отворени пространства:Пробуждане”. Спасов едва ли е наясно за какви проекти иде реч, още повече, че той и неговата група си идва по проект – „Балкански живот”.  По каква линия дойде варненският гайдарски състав „Диньо Маринов, например, обаче не е ясно. Справката показа, че този състав е към Обединен детски комплекс – Варна. На празника на Варна няма да има ямболска група, бъдете сигурни.

DSC09406„Kayno Yesno Slonce” е групата, която ще представи по време на фестивала  съчетание от традиционен български фолклор и съвременни ембиънт- пасажи, ортодоксално хорово пеене, всичко това изсвирено с традиционни инструменти – кавал, гайда, тамбура, тъпани и др.”, това е цитат от информация на организаторите на „Отворени пространства:Пробуждане”. Младежите, някои от тях не са чак толкова млади всъщност, показаха класа, но когато публиката (нямаше тълпа от фенове), поиска да чуе още една композиция, шефът й каза, че „ Чашата е свършила”. Все пак се „смили” и бандата му направи още едно парче.

„Чашата е свършила”. Добра метафора. „Отворени пространства” разполагаше с пари за много „чаши”. За някои това можеше да бъде уникален шанс да покажат за първи път какво умеят. За други най-сетне да имат въздух и да реализират нещо, което все не става, поради липсата на пари. Щеше да е шанс за хора от ямболската култура.

Защото са в долината на Тунджа. Не на Искър или на Струма. Но явно не са тук….

 Борислав Ненов

 

About the Author :

Leave a reply