Проф. Георг Краев: Навсякъде, където има земеделие по света има и маскарадни игри

1299414739DSC06385- Каква е разликата между зимните маскарадни празници и между пролетните, какъвто е Ямболският?

- Едните са през мръсните дни, а другите са през Сирната неделя. И двете са въпрос на пост и въпрос на организация на поста. В Северозападна България и въобще в Западна България и в Югозападна България маскарадните игри се характеризират с това, че основният обреден момент е свързан със сватбата, което при кукерските игри тука в Ямболско и Странджа нагоре тази сватба е представена чрез заораването и засяването на земята. Всъщност от културологична гледна точка това е едно и също, тъй като става въпрос за оплождането на земята и за бъдещия урожай. В този смисъл те не гонят никакви лошотии и зли сили и други такива глупости, а събуждат земята и нейните сили, за да може тя да роди урожая.

- Т. е. и двете са свързани с плодородие?

- Навсякъде, където има земеделие по света, има и маскарадни игри.

- Защо стана толкова модерно да си кукер?

- Защото живеем в свят на глобалност и в тази глобалност все пак трябва да намерим своята индивидуалност, своята специфика. И ето ни я спецификата. Тя е безкрайно древна, тя е преди Дионисиеви времена тази игра, но днес благодарение на поп културата, сиреч на вас медиите и на телевизията и т. н. тя става все по-мощна като българското.

- Все пак ще оцелеят ли като традиция маскарадните игри, или ще ги променим и ще ги направим толкова уродливи, че да не можем да си ги познаем?

- Зависи от нас, това е Божа работа.

Въпросите зададе: Диана Иванова

About the Author :

Leave a reply